Vaikka kriketillä on maine monimutkaisena lajina, sen perusperiaatteet ovat varsin yksinkertaiset, mikä tekee lajin aloittamisesta helppoa myös aloittelijoille.
Krikettiä pelataan yleensä soikealla kentällä kahden 11-henkisen joukkueen kesken, mutta joukkueen koko voidaan määritellä myös paljon pienemmäksi. Kentän/pelialueen keskellä on 20 metriä pitkä syöttökaista, jonka molemmissa päissä on pesä, ja pesän takarajalla maalitolpat eli hila. Syöttäjä (bowler) syöttää pallon pompun kautta kohti lyöjää vastakkaisessa päässä syöttökaistaa. Kriketissä palloa saa lyödä mihin suuntaan tahansa, myös suoraan taaksepäin. Kuten baseballissa, ottelun voittaa eniten juoksuja tehnyt joukkue.
Useimmissa krikettiotteluissa kummallakin joukkueella on yksi sisä- ja yksi ulkovuoro eli innings, joka koostuu tietystä määrästä syöttösarjoja – esim. 40, 20 tai 10 kuuden syötön sarjaa pelimuodosta riippuen. Koulu- tai harrastepeleissä ottelut voivat kuitenkin kestää niinkin vähän kuin 10–15 minuuttia. Ammattilaistasolla on myös pelimuotoja, joissa syöttösarjojen määrä ei ole määritelty, eikä ole asetettu aikarajaa, jolloin pelit voivat kestää useita päiviä. Suosituin pelimuoto nykyään on T20, jota tullaan pelaamaan myös olympialaisissa.
Lyövän joukkueen tavoitteena on kerätä mahdollisimman paljon juoksuja ennen kuin kaikki syöttösarjat on käytetty tai kaikki lyöjät on poltettu, jolloin vuoropari päättyy. Juoksuja syntyy, kun molemmat lyöjät juoksevat vastakkaiselle pesälle (vain yksi lyöjä pesällä sallittu), mutta arvokkain suorituksista on pallon lyöminen kentän rajojen yli ilmassa, eli kunnarikuutonen – siitä saa kuusi juoksua.
Kentällä olevan joukkueen tehtävänä on saada lyöjät poltettua erilaisilla taktiikoilla, kuten kierresyötöillä ja tarkalla kenttäpelillä, samalla pyrkien estämään juoksujen syntymistä. Lyöjä voidaan polttaa esimerkiksi juoksun aikana, jos hän juoksua yrittäessään ei ehdi turvaan pesälle ennen palloa, tai jos hänen lyömänsä pallo otetaan suoraan kopiksi. Kun ensimmäinen joukkue on lyönyt, toisena lyövä joukkue pyrkii saamaan suuremman juoksumäärän. Jos se onnistuu tai kenttäjoukkue saa poltettua kaikki lyöjät, ottelu päättyy.
Kaikki ottelut ovat maksuttomia yleisölle.
Ten10 Suomen mestaruus – Espoo
15. elokuuta: otteluita klo 15:00–20:30
16. elokuuta: otteluita klo 08:15–20:30
17. elokuuta: otteluita klo 08:15–20:30
Paikka: Leppävaara, Espoo
Sosiaalinen media:
@CricketFinland Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa ja YouTubessa